Papryka czerwona w kuchni

To dzięki niej kuchnia węgierska ma swój niepowtarzalny smak i aromat, jednak papryka czerwona – jak wiele innych warzyw – wywodzi się z terenów Ameryki Południowej. Zachowane ślady pozwalają stwierdzić, że 6000 lat temu wykorzystywaną ją w tej części świata w medycynie tradycyjnej. Podobne zastosowanie znalazła zresztą w lecznictwie chińskim i indyjskim. Nic dziwnego: czerwona papryka ma wiele cennych właściwości. Poznaj jej moc i dowiedz się, jak wykorzystać to smaczne warzywo w swojej kuchni.

papryka czerwona

1. Papryka czerwona – wartości odżywcze

2. Właściwości lecznicze czerwonej papryki

3. Gatunki papryki

4. Jak wykorzystać paprykę w kuchni?

Papryka: czerwona, zielona, pomarańczowa lub żółta dostępna jest w kuchni jako surowe warzywo lub jako przyprawa. W obu wersjach występuje w kilku wariantach – w postaci sproszkowanej możesz ją kupić w wydaniu słodkim, ostrym lub z oryginalną i ciekawą nutą wędzoną.

Papryka czerwona – wartości odżywcze

Papryka czerwona to przede wszystkim nieocenione źródło witaminy C. Zawiera jej pięciokrotnie więcej niż cytryna w podobnej gramaturze i, co więcej, nie traci tej zawartości podczas obróbki cieplnej. Jeśli więc surowa papryka nie do końca wpasowuje się w twoje kulinarne upodobania, możesz ją ugotować, upiec lub usmażyć. Poza tym znajduje się tu wiele przeciwutleniaczy: w 100 gramach czerwonej papryki znajdziesz beta-karoten w dziennej dawce oraz około 25% dobowego zapotrzebowania na witaminę E. Warto zwrócić uwagę także na likopen wychwytujący wolne rodniki, potas, fosfor, żelazo i magnez – a to wszystko przy niewielkiej kaloryczności.

Właściwości lecznicze czerwonej papryki

Czerwona papryka słodka jako lekarstwo? Tak, medycyna ludowa już wieki temu zainteresowała się jej możliwościami. Podobne właściwości wykazuje zresztą papryka zielona i papryka żółta – to de facto owoce tej samej rośliny, jedynie mniej dojrzałe, dlatego o niższej zawartości beta-karotenu i witaminy C.

Ponieważ papryka czerwona zawiera witaminę C, A i E, wykazuje silne działanie wzmacniające odporność. Opóźnia procesy starzenia komórek i przedwczesnym zwapnieniem naczyń krwionośnych oraz obniża poziom szkodliwego cholesterolu. Tym samym chroni przed miażdżycą. Wspomaga także procesy trawienia, dlatego sprawdza się w diecie osób z problemami żołądkowo-jelitowymi, przy niedostatecznym wydzielaniu soków trawiennych, wzdęciach i zaparciach. Składniki fitoaktywne wykazują właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne.

Ostra papryka wspomaga metabolizm, dlatego jest przyjaciółką wszystkich osób odchudzających się. Znajdująca się w niej kapsaicyna, odpowiedzialna na pikantny smak, działa rozgrzewająco, oczyszczająco, przeciwbólowo. Przyniesie ci ulgę w czasie przeziębienia.

Gatunki papryki

W różnych odmianach papryki znajdują się nieco inne witaminy i składniki mineralne, jednak każdą z nich możesz wykorzystać w swojej kuchni. Jakie gatunki zasługują na szczególną uwagę?

  • Bell to słodka papryka czerwona, żółta, pomarańczowa, zielona, a nawet występująca w kolorach czekolady czy fioletu. Ma świeży, ożywczy smak i soczysty miąższ.
  • Pimento – bardziej soczysta i aromatyczna od papryki bell, ale również słodkawa. Nadaje się do domowych przetworów, dipów i sosów. Sprawdza się jako surowa przekąska.
  • Anaheim to nieco łagodniejsza czerwona lub zielona papryka chili. Gotowana lub pieczona zyskuje słodkawą nutę.
  • Jalapeno – wariant czerwony jest mniej popularny od zielonego, ale nadal smaczny. Są słodkawe, idealne do sals i sosów, dipów, chutneyów, guacamole, zup.
  • Chipotle to wędzona papryka jalapeno. Ma pomarszczoną skórkę, czerwonobrązową barwę i oryginalny słodko-dymny smak z nuta czekolady i tytoniu.
  • Piri-piri, nazywana także papryką birds eye, ma ostry i stopniowo narastający smak. Wykorzystywana jest głównie do wytwarzania sosów.
  • Cayenne – częsty składnik mieszanek przyprawowych. Lekko ostra, znakomicie komponuje się z mięsami i warzywami.

Oczywiście, odmian papryki jest znacznie więcej. Zwłaszcza ostry smak został dodatkowo skatalogowany na specjalnej skali, dzięki której dopasujesz odmianę do specyfiki przygotowywanego przez ciebie dania.

Jak wykorzystać paprykę w kuchni?

Papryka czerwona znajduje w kuchni bardzo szerokie zastosowanie. Możesz spożywać ją na surowo, jako dodatek do kanapek, przekąsek, składnik surówek, albo po obróbce termicznej. Nie może zabraknąć jej w tradycyjnym węgierskim leczo i gulaszu. Stanowi ważny akcent nie tylko w kuchni węgierskiej. Trudno wyobrazić sobie bez niej sztandarowe meksykańskie potrawy: burrito, quesadillę, tortillę, chili i zupy. Bardzo smaczna jest papryka, którą pokrywa oliwa z oliwek.

Papryka czerwona znakomicie komponuje się z mięsem: zwłaszcza drobiowym i wieprzowiną. Jest niezastąpiona również w kuchni wegetariańskiej, w której stanowi ważny składnik past kanapkowych, sosów, zapiekanek. W ostatnich latach dużą popularnością cieszy się ajwar. Z pewnością każdy zna paprykę pieczoną faszerowaną mięsnymi lub ryżowymi nadzieniami. Ciekawym i smacznym daniem jest makaron w sosie pomidorowo-paprykowym, tarta z warzywami czy zapiekanka ziemniaczana z papryką.

Artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *